Posted by : Unknown Sunday, 30 November 2014

Contentmarketing is een begrip wat bij je ondernemer waarschijnlijk wel eens de revu heeft gepasseerd. Maar wat houdt het nu exact in? En hoe kan het jouw marketingmotor van brandstof voorzien?

In dialoog met je doelgroep
In essentie is contentmarketing 'het in gesprek gaan met je doelgroep'. Je probeert de basis te leggen voor een (online) conversatie. Dit doe je door het leveren van kwalitatieve en relevante content omtrent jouw business en jouw publiek (doelgroep). De eerste vraag die je jezelf dan ook kunt stellen is: wat vind mijn doelgroep kwalitatief en relevant? Dit vergt wellicht wat onderzoek. Een goede contentmarketeer stelt zich in ieder geval altijd dezelfde vraag wanneer hij of zij op het punt staat een stukje content te plaatsen... 'zou mijn ideale klant dit willen lezen? vind hij of zij dit boeiend?'.

Contentmarketing vs Advertising
Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder geneigd zijn te luisteren naar gelijkgestemden (peers) dan naar bedrijven die middels reclame verkondigen hoe geweldig ze zijn. Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst iemand binnen je netwerk gevraagd om advies m.b.t. een toekomstige aankoop? Contentmarketing zorgt voor een verhaal over jouw bedrijf en bied je de mogelijkheid beter in contact te staan met je (potentiƫle) klant. Het contact is essentieel, niet de directe sale. Dit ten opzichte van adverteren waarbij je direct je product of dienst probeert te verkopen. Adverteren kan soms het gevoel geven met hagel te schieten en hopen iets te raken.

Verschillende soorten en maten 
Content is niet alleen een leuk stukje tekst, maar komt in diverse vormen voor, zoals; blogs, social media posts, videos, podcasts, nieuwsbrieven, afbeeldingen en infographics. Het is handig om te weten in welke vorm jouw doelgroep graag content tot zich neemt. Verkoop je bijvoorbeeld mobiele telefoons gericht op de doelgroep studenten, dan zien zij waarschijnlijk beoordelingen van deze telefoons door middel van videoblogs als relevante en interessante content.

Waarom contentmarketing?
In het kort enkele punten waaruit blijkt dat contentmarketing wel degelijk interessant is voor jouw business:
- Het genereert 3 keer zo veel leads (per dollar) dan conventionele reclame
- Je staat langer in contact met je klant (je bent bezig met je brand)
- 63% van de bedrijven geven aan direct conversie te hebben zien verhogen a.d.h.v. contentmarketing
- De kosten per lead kunnen in sommige gevallen worden gereduceerd met wel 80%
- Content helpt bij je vindbaarheid via google
- 62% van de consumenten geeft aan dat ze liever iets kopen bij iemand die hun wensen kent
- Business to business-bedrijven met een blog genereren 68% meer leads dan bedrijven zonder blog

Aan de slag
Nu je weet wat contentmarketing inhoudt en wat het voor je bedrijf kan betekenen heb je natuurlijk geen redenen meer om het niet te doen. Ik zal je zelfs een opzetje geven voor de start van jouw contentmarketing carriere. Begin eenvoudig met een Q&A, waarbij je antwoord geeft op de meest gestelde vragen omtrent jouw business, producten of diensten. Hierdoor positioneer je jezelf als expert omtrent je vakgebied en geef je (potentiƫle) klanten direct inzicht. Je kunt ook direct verschillende soorten content uitproberen, zoals videoblogs en infographics, om te onderzoeken wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt.

Tips
Hoe zorg je er voor dat jouw content goede content is? Hanteer de volgende tips & tricks:
- Wees origineel en uniek
- Zorg voor interessante en deelbare content
- Maakt het vanuit het oogpunt van je publiek
- Geef inzicht
- Voorkom spelfouten 
- Wees eerlijk

Dus, met welk stukje content ga jij als eerst beginnen?




Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -