Posted by : Unknown Thursday, 9 October 2014

'I have a dream'  





I have a dream, wellicht een van de meest bekende uitspraken van Martin Luther King. Hij zij dit in een van zijn toespraken! Hij sprak de mensen niet alleen aan, hij bereikte ook echt de mensen en zette ze in beweging. 

In de blog van deze week ga ik vanuit mijn eigen ervaring beschrijven hoe je via je website ook mensen kan bereiken en hoe jij jouw bezoekers in beweging kan zetten. Of te wel: Ik ga het hebben over succesvolle conversie. 

In mijn vorige blog 'een zoektocht naar succesvolle conversie' heb ik aan de hand van vier stappen verteld hoe jij voor succesvolle conversie kan zorgen. Hoe activeer jij jouw bezoeker?

Droom groot. begin klein. Maar vooral, ga doen!


Een mooie uitspraak van Simon Sinek! In een paar woorden geeft deze spreuk weer wat belangrijk is bij groot dromen, gewoon beginnen! Zelf ben ik me hier steeds van bewust. Je kan namelijk hele goede ideeën hebben en theorie bedenken, maar uiteindelijk zal je alleen resultaat bereiken als je ook echt iets gaat ondernemen! Daarom wil ik je ook uitdagen om in ieder geval drie van de zes praktische tips uit te voeren. Succes wordt succes als je iets gaat ondernemen!



Drie praktische tips:

1. A/B testing

Afgelopen weken heb ik mij verdiept in het A/B testen. Maar wat houdt het nu eigenlijk in en welk nut heeft het? 

De rivier 

Het was een grote rivier, met sterke stromingen en minder sterke stromingen, brede en smalle stukken. Duizenden mensen zaten te wachten in hun kano. Bij het startsein begon iedereen te paddelen, de ene nog sneller als de ander. Enkele deelnemers namen de woeste binnenbocht, de rest nam de rustige buitenbocht. Verschikt keken de deelnemers op, de rivier splitste namelijk in tweeën. Welke zou de overwinning geven?





Dit is de vraag die gesteld wordt bij A/B testing. Welk formulier zorgt bijvoorbeeld voor meer conversie? Het onderstaand schema heeft mij laten zien wat precies het effect is van bijvoorbeeld een andere kleur. 



Tip: 
  • Gebruik alleen bij veel bezoekers
  • Je bent nooit uitgetest. 
  • Leer van je bezoekers, als jij opmerkt dat de bezoekers sneller klikken op een rode button, maak je buttons dan rood
  • Stel van tevoren een testduur op. Het zou jammer zijn als je na 1 jaar er achter komt dat één test variant 20% minder conversie heeft gebracht. 

2. Ken je waarde propositie

Een ander belangrijke punt voor succesvolle conversie is je waarde propositie. Met andere woorden, waarom jij en niet die ander. Als beginnend trainer worstel ik hier ook mee. Waarom zouden bedrijven mij een training laten geven over bijvoorbeeld creativiteit terwijl er zoveel andere trainers zijn die wellicht het veel beter kunnen? Ik besprak mijn worsteling met een vriend van me. Hij liet mij dit filmpje hiernaast zien. Een erg motiverend filmpje. Het gaf mij de eye-opener waarom mensen voor mij kiezen en niet die ander.

Met andere woorden, mensen kiezen voor mij omdat ik een verhaal heb. Wat is jouw passie, waarom heb jij jouw bedrijf opgezet of waarom bestaat het bedrijf waarvoor je werkt? 
Schijf, voor dat je verder leest, voor jezelf op waarom je doet wat je doet, wat is jouw passie? 

Tip:
  • Beschrijf jouw passie 
  • Communiceer dit naar jouw klanten 
  • Laat ze ervaren dat jij er bent voor hun probleem, vertel dit ze! 

3. Sales trechter 

In mijn blog over succesvolle conversie, heb ik dit ook aangehaald. Toch vind ik het belangrijk om hier nog veder op door te gaan. De sales trechter is namelijk een model die je moeten kunnen dromen. 

Wat geef jij (gratis) weg? Dat is een vraag die ik jou voor wil leggen. Dit kan een e-reader zijn waarin jij jou kennis deelt. Het kan een video zijn waarin je verteld hoe je het beste een product kan gebruiken of een blog waarin jij je ervaringen deelt

De vraag die ik je stel is om je er van bewust te maken dat het verkopen van producten of diensten in de afgelopen 10 jaar sterk is veranderd. Mensen kopen niet zomaar meer een product, ze willen zich eerst oriënteren,  informatie inwinnen en laten overtuigen!

Door (gratis) kennis weg te geven, zullen jouw bezoekers je waarderen. Het gevolg hiervan is dat ze jou mogen en daardoor eerder iets bij jou afnemen. Door bijvoorbeeld kennis beschikbaar te stellen als zij hun e-mail achter laten, krijg jij waardevolle informatie. 

Tip
  • Deel jouw kennis en laat jouw bezoekers zich inschrijven voor een gratis e-boek. 
  • Bied wekelijks of maandelijks waardevolle tips aan
  • Laat ze verlangen naar jouw producten. 


Droom groot. begin klein. Maar vooral, ga doen!


Om terug te komen op de statement: door alleen te lezen bereik je geen conversie. Schrijf daarom nu op hoe jij in de aan komende maand  jouw conversie gaat verhogen. Als je hieronder jouw plannen deelt, zal ik je helpen om er aan te houden!

Natuurlijk zijn er nog veel meer praktische tips om de conversie te verhogen. Deel ze hieronder!

Bronnen:
Grondslagen van de Marketing (Verhage 2012)























Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -