- Back to Home »
- E-marketing & de PDCA-cyclus
Posted by : Unknown
Thursday, 11 September 2014
Hallo en welkom op mijn blog, leuk dat je een
kijkje komt nemen.
Vandaag bespreek ik een van de methodieken om jouw E-marketing
activiteiten te voorzien van de benodigde kwaliteit en continue bezig te zijn
met verbetering. Door een goeie methodiek te hanteren kan je zorgen dat je efficiënt
en effectief werkt aan jouw E-marketing plan. Lukraak aan slag gaan met
E-marketing kan je onnodig veel tijd en geld kosten.
Voor het managen van jouw E-marketing effort zijn er
meerdere wegen naar Rome. De verschillende te hanteren methoden zijn onder
andere; het TCED model, het AIDA model, de 4 C's en het model wat we
vandaag hanteren de PDCA-cyclus.
Deze modellen zijn natuurlijk niet alleen gericht op
E-marketing en zijn ook toepasbaar op andere facetten binnen je onderneming of
organisatie. E-marketing leent zich goed voor deze modellen.
PDCA-cyclus
De PDCA-cyclus ook wel genoemd de kwaliteitcirkel van Deming
is ontwikkeld door William Edward Deming.
Door het inzetten van de PDCA-cyclus hanteer je een krachtig hulpstuk om binnen
korte tijd hogere kwaliteit producten of diensten te kunnen aanbieden en kan je
gaan excelleren in de prestaties van je organisatie.

De vier activiteiten
De vier stappen van de PDCA-cyclus benodigen een kleine
toelichting om effectief in te kunnen zetten. Elke stap zetten we uiteen.
Ø
Plan:
Ø
Do:
Nadat de stap ‘Plan’ is gedefinieerd gaan we door naar de
stap ‘Do’. Het enige wat er gebeurd in de stap ‘Do’ is het uitvoeren wat er in
de stap ‘Plan’ is bedacht. Het E-marketing plan wordt geschreven en vervolgens
uitgevoerd.
Ø
Check:
Een belangrijke stap die veel professionals vaak vergeten of
te vluchtig doornemen. De stap ‘Check’ is van essentieel belang voor jouw
continue verbeteringsproces. Je verifieerd of er daadwerkelijk is uitgevoerd
(Do) wat er eerder is bedacht (Plan). Is dat niet het geval? Dan onderzoek
waardoor dit komt. In de stap ‘Check’ word je gevraagd flexibel te zijn en
opzoek te gaan naar eventuele oplossingen. Je controleert de kwaliteit van het
opgeleverde E-marketing plan en houdt de resultaten tegen het licht. Controleer
of de E-marketing werkzaamheden worden uitgevoerd zoals beschreven in het
E-marketing plan. Anders heeft het geen nut je plan aan te passen. Neem een
uitgebreide kijk naar je Return On Investment (ROI). Worden de verwachte
resultaten geboekt? Zijn de resultaten wenselijk? Of dient er hier op te worden
aangestuurd?
Ø
Act:
Wanneer je in de stap ‘Check’ wat hebt geconstateerd moet je
er nog wat mee doen. Het alleen constateren dat er iets mis is gegaan is immers
niet zinvol. In de stap ‘Act’ word er van je gevraagd actie te ondernemen en
bij te sturen om alsnog je vooraf gestelde ‘Plan’ te realiseren. Zorg ervoor
dat problemen die je bent tegen gekomen in de stap ‘Check’ in de toekomst ook
kunnen worden vermeden. De stap ‘Act’ wil ook wel is beschreven worden als de
stap ‘Adapt’, aangezien het kan inhouden dat je je plan moet bijsturen of
nieuwe werkwijzen moet gaan hanteren. In deze stap zet je je constateringen
uiteen en word er eventueel van jou gevraagd in te grijpen. Dit is dan ook de lastigste
stap om uit te voeren, aangezien je hier te maken kan hebben met andere
medewerkers/collega’s. In de stap ‘Act’ of ‘Adapt’ pas je je plan aan op basis
van de nieuw verkregen inzichten in het hele proces. Wellicht ondervind je dat
je E-marketing strategie wilt aanpassen of heb je jezelf juist overtroffen en
wil je met minder budget meer gaan realiseren.
Zoals al eerder omschreven is de PDCA-cyclus een methode
voor continue verbetering binnen je onderneming of organisatie. Na het
voltooien van de laatste stap, begin je weer opnieuw!
Om jou nog verder op weg te helpen heb ik hier vijf tips, afkomstig
van www.pcdacyclus.nl, voor je om jouw
PDCA-cyclus tot een succes te maken:
1.
Doorloop in gedachten de stappen plan do check act voor een
specifiek doel;
2.
Zorg voor draagvlak van het plan: bespreek het met collega’s en
verwerk hun input;
3.
Maak de doelstellingen smart: definieer KPI’s en
normeer deze;
4.
Gebruik de PDCA-cyclus ook voor dagelijkse verbetering;
5.
Streef doelbewust naar minder fouten.
Bedankt voor het lezen. Reacties, vragen of opmerkingen? Ik
hoor het graag!
