Posted by : Unknown Thursday, 11 September 2014

Hallo en welkom op mijn blog, leuk dat je een kijkje komt nemen.

Vandaag bespreek ik een van de methodieken om jouw E-marketing activiteiten te voorzien van de benodigde kwaliteit en continue bezig te zijn met verbetering. Door een goeie methodiek te hanteren kan je zorgen dat je efficiënt en effectief werkt aan jouw E-marketing plan. Lukraak aan slag gaan met E-marketing kan je onnodig veel tijd en geld kosten.
Voor het managen van jouw E-marketing effort zijn er meerdere wegen naar Rome. De verschillende te hanteren methoden zijn onder andere; het TCED model, het AIDA model, de 4 C's en het model wat we vandaag hanteren de PDCA-cyclus.
Deze modellen zijn natuurlijk niet alleen gericht op E-marketing en zijn ook toepasbaar op andere facetten binnen je onderneming of organisatie. E-marketing leent zich goed voor deze modellen.

PDCA-cyclus

De PDCA-cyclus ook wel genoemd de kwaliteitcirkel van Deming is ontwikkeld door William Edward Deming. Door het inzetten van de PDCA-cyclus hanteer je een krachtig hulpstuk om binnen korte tijd hogere kwaliteit producten of diensten te kunnen aanbieden en kan je gaan excelleren in de prestaties van je organisatie.
De cyclus beschrijft vier activiteiten en beaamt een continue kwaliteitsverbetering binnen jouw onderneming of organisatie. Door dit model te hanteren in welke werkzaamheden dan ook ben je zeker dat ten allertijden bezig bent het verbeteren van je eigen product, dienst, activiteit of organisatie zelf. Een organisatie met een gezond toekomstperspectief en langetermijnvisie kan de PDCA-cyclus dan ook inzetten om deze te realiseren.

De vier activiteiten

De vier stappen van de PDCA-cyclus benodigen een kleine toelichting om effectief in te kunnen zetten. Elke stap zetten we uiteen.

Ø  Plan:

Bedenk van te voren wat er geleverd gaat worden en op welke wijze dit tot stand wordt gebracht. In dit geval gaat het om een op te leveren en uit te voeren E-marketing (beleids)plan. Wat is de inhoud van dit plan? En wat is het beoogd resultaat? Wie schrijft het plan en wie voert het uit? Een E-marketing (beleids)plan dient altijd zo geschreven te worden dat iemand de E-marketing activiteiten eenvoudig kan overnemen wanneer jouw E-marketing uitvalt, bijvoorbeeld door ziekte.

Ø  Do:

Nadat de stap ‘Plan’ is gedefinieerd gaan we door naar de stap ‘Do’. Het enige wat er gebeurd in de stap ‘Do’ is het uitvoeren wat er in de stap ‘Plan’ is bedacht. Het E-marketing plan wordt geschreven en vervolgens uitgevoerd.

Ø  Check:

Een belangrijke stap die veel professionals vaak vergeten of te vluchtig doornemen. De stap ‘Check’ is van essentieel belang voor jouw continue verbeteringsproces. Je verifieerd of er daadwerkelijk is uitgevoerd (Do) wat er eerder is bedacht (Plan). Is dat niet het geval? Dan onderzoek waardoor dit komt. In de stap ‘Check’ word je gevraagd flexibel te zijn en opzoek te gaan naar eventuele oplossingen. Je controleert de kwaliteit van het opgeleverde E-marketing plan en houdt de resultaten tegen het licht. Controleer of de E-marketing werkzaamheden worden uitgevoerd zoals beschreven in het E-marketing plan. Anders heeft het geen nut je plan aan te passen. Neem een uitgebreide kijk naar je Return On Investment (ROI). Worden de verwachte resultaten geboekt? Zijn de resultaten wenselijk? Of dient er hier op te worden aangestuurd?

Ø  Act:

Wanneer je in de stap ‘Check’ wat hebt geconstateerd moet je er nog wat mee doen. Het alleen constateren dat er iets mis is gegaan is immers niet zinvol. In de stap ‘Act’ word er van je gevraagd actie te ondernemen en bij te sturen om alsnog je vooraf gestelde ‘Plan’ te realiseren. Zorg ervoor dat problemen die je bent tegen gekomen in de stap ‘Check’ in de toekomst ook kunnen worden vermeden. De stap ‘Act’ wil ook wel is beschreven worden als de stap ‘Adapt’, aangezien het kan inhouden dat je je plan moet bijsturen of nieuwe werkwijzen moet gaan hanteren. In deze stap zet je je constateringen uiteen en word er eventueel van jou gevraagd in te grijpen. Dit is dan ook de lastigste stap om uit te voeren, aangezien je hier te maken kan hebben met andere medewerkers/collega’s. In de stap ‘Act’ of ‘Adapt’ pas je je plan aan op basis van de nieuw verkregen inzichten in het hele proces. Wellicht ondervind je dat je E-marketing strategie wilt aanpassen of heb je jezelf juist overtroffen en wil je met minder budget meer gaan realiseren.
Zoals al eerder omschreven is de PDCA-cyclus een methode voor continue verbetering binnen je onderneming of organisatie. Na het voltooien van de laatste stap, begin je weer opnieuw!

Om jou nog verder op weg te helpen heb ik hier vijf tips, afkomstig van www.pcdacyclus.nl, voor je om jouw PDCA-cyclus tot een succes te maken:

1.    Doorloop in gedachten de stappen plan do check act voor een specifiek doel;
2.    Zorg voor draagvlak van het plan: bespreek het met collega’s en verwerk hun input;
3.    Maak de doelstellingen smart: definieer KPI’s en normeer deze;
4.    Gebruik de PDCA-cyclus ook voor dagelijkse verbetering;
5.    Streef doelbewust naar minder fouten.


Bedankt voor het lezen. Reacties, vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag!

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -