Posted by : Unknown Saturday, 29 November 2014

Content marketing lijkt de laatste tijd steeds belangrijker te worden voor marketeers, maar nieuw is het concept zeker niet! Lang voor het internet tijdperk werd al gesproken over content marketing. Het crossmediale aspect was dan wel afwezig, maar het idee achter content marketing was en is hetzelfde. De visie van content marketing was én is gericht op het aanzetten van mensen tot aankoop, waarbij het verhaal achter het product leidend is. We hebben het dan over de psychologische kant van content marketing. Veel leesplezier!

Content Marketing als boodschap


Het is 's ochtends vroeg tien uur.  Je zit in de trein, op reis naar de plek waar je een lange tijd niet bent geweest. De trein is erg vol, je vindt een plek naast een oudere man. Hij glimlacht naar je, waarop jij vriendelijk knikt. Na tien minuten begint de man tegen je te praten. Hij vraagt naar jouw favoriete vakantieland waarop jij je mooiste ervaringen vertelt. Er komt een twinkelingen de ogen van de man, hij begint te vertellen over nóg mooiere bestemmingen. Over prachtige stranden, hoge bergen en niet te vergeten de aangename temperatuur. Hij adviseert je waar je echt heen zou moeten. Je wordt helemaal enthousiast en voelt de vakantie sfeer. Waar kan ik de reis boeken, vraag je aan de man. De glimlach van de man wordt nu nog groter, hij schuift een inschrijfformulier onder je neus die jij direct invult....

Wat heeft dit verhaal te maken met content marketing? Méér dan je zou vermoeden.

In het verhaal ben jij de prospect. Nietsvermoedend zoek je op Google naar mooie vakantiebestemmingen door op bepaalde keywords te zoeken. Je ziet foto's van mensen die op vakantie zijn geweest, je bent nieuwsgierig en klikt verder. Omdat je op zoek bent naar een vakantiebestemming met witte stranden, sorteer die foto's, er is zelfs nog een filmpje om te bekijken van het land die een impressie geeft. Prachtig, je ziet jezelf al liggen op het stand en boekt de reis.


En de man? Tja, die weet welke zoekwoorden het meest voorkomen door gebruik te maken van Google Analytics. Hij weet welke verwachtingen jij hebt van een vakantiebestemming. Zo werkt content marketing! Jouw ideeën zijn al bekend dankzij keyword analytics. En nu komen we bij een belangrijk punt. Het moment waarop de man vertelt over zijn ervaringen. Dit moment moet aansluiten bij jouw verwachtingen als prospect. De man zorgt voor empathie, hij is geloofwaardig. Hij vertelt niet gelijk dat hij reizen verkoopt, maar vertelt enkel over zijn ervaringen.

Niet het product staat centraal maar het verhaal erachter

Om van een prospect een klant te maken is naast empathie de emotie belangrijk. Dit doet de man door verhalen te vertellen en ervaringen te delen. Door de grote glimlach op zijn gezicht zie je voor je hoe hij van de bestemmingen heeft genoten. De man geeft je advies over waar je het beste heen kunt gaan. Het resultaat is dat je hem gelooft en zeker weet dat het een succes wordt. Ook content marketing is gericht op het inspelen op emotie. Door technieken als storytelling ontstaat er een band, die positieve gevoelens meebrengt.


Voorbeelden van content marketing: 


  • Allerhande: Zij geven gratis advies over gerechten in de hoop dat jij de producten bij de AH koopt.
  • Blendtac: Zij maken enorm sterke blenders. Door dit te laten zien op Youtube, creëren ze op een leuke manier content! 
  • Dollarshavedclub
  • Koffie discounter



De vier content marketing adviezen:

  • Weet welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken om aan te sluiten bij de verwachtingen.
  • Niet het product staat centraal maar het verhaal erachter is het succes.
  • Geef niet direct de oplossing (als in het aanbieden van de reis), laat de klant zichzelf overtuigen. 
  • Speel in op de emoties van je klanten. 
Er zijn veel bedrijven die leuke, grappige content maken. Ken jij nog leuke voorbeelden, deel het hieronder! Kennis=Delen. :).




Bronnen:
https://marketingmed.nl/category/internet-marketing/psychologie-marketing/page/2/
http://www.frankwatching.com/archive/tag/content-marketing/
http://www.frankhusmann.nl/boek/content-marketing-gids/









Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -