- Back to Home »
- Contentmarketing inspiratie!
Posted by : Unknown
Saturday, 6 December 2014
Waarschijnlijk ken je het filmpje van KLM wel, genaamd KLM Suprise. Een geniale actie van KLM op het gebied van contentmarketing. Wat maakt deze actie zo geniaal? en hoe kan je een geniale actie opzetten voor jouw onderneming?
KLM Suprise
Boven zie je het filmpje van KLM Suprise, waarbij KLM enkele van haar reizigers in het zonnetje zet. N.a.v. berichten op social media werden reizigers getraceerd en op basis van hun online accounts werd er een presentje aangeboden. Niet extreem vernieuwend, wellicht geef jij als ondernemer ook wel eens wat weg aan een klant. Het enig verschil is, door deze actie heeft KLM miljoenen mensen bereikt. Waneer jij wat weg geeft bereik je wellicht maar een tiental mensen, namelijk je klant en zijn nabije omgeving (mond tot mond reclame).
KLM creƫert een groot bereik met een klein presentje. Hoe doen ze dit eigenlijk?
Als je de actie van KLM onder de loep neemt zijn er eigenlijk een aantal aspecten te identificeren die helpen bij het slagen van de actie.
In essentie gaat het om een positieve incentive (prikkel), die KLM vervolgens associeert met haar merk. Deze leuke verassing, waarmee KLM zich onderscheid als luchtvaartmaatschappij, heeft ook een hoge deelbaarheidsfactor. Wat inhoudt dat mensen eerder geneigd zijn dit te delen.
Social Media
Middels Social Media hebben de verraste reizigers getweet, geinstagramd en gefacebooked over hun fijne ervaring met KLM. De reizigers hebben een positieve associatie met het brand 'KLM' wat zij vervolgens online delen. KLM heeft de actie middels video vastgelegd en online gedeeld.
Wat de actie sterk maakt is dat het gaat om de combinatie van on- en offline. Er wordt een tastbare actie uitgevoerd door KLM die een (positieve) emotie teweeg brengt. Zowel bij de verraste reiziger als de gene die de video bekijkt. Vervolgens wordt het bereik vergroot door deze offline actie online te delen.
Jouw volgende actie?
Wil je de slagingskans van je volgende contentmarketing actie doen verhogen? Trek leering uit de actie van KLM. Combineer on- met offline, zorg voor een positieve associatie met je merk of product en zet Social Media in voor het vergroten van je bereik.
Inspiratie opgedaan? Laat het me hier onder in de reacties weten.