- Back to Home »
- Behaal succes door E-mailmarketing
Posted by : Unknown
Sunday, 14 December 2014
Het is 's ochtendsvroeg zeven uur. Een oude man hoort de brievenbus en loopt snel naar de deur, de krant! Elke ochtend brengt de krantenjongen de krant bij de man, altijd op het perfecte tijdstip. Vorige week was het - tot grote frustratie - voorgekomen dat de krant om negen uur op de deurmat lag, veel te laat! De man kon de krant toen niet lezen omdat hij om negen uur al lang aan het werk was. Die avond kwam zijn overbuurman op bezoek. Bij hem was de krant wel op tijd bezorgd. Precies zoals altijd om negen uur. Voor zijn overbuurman was het de perfecte tijd. Hij kon na het hardlopen lekker de krant lezen.
Wat heeft dit verhaal te maken met E-mailmarketing, waarschijnlijk meer dan je zult vermoeden!
Wat vroeger gold, geldt ook nu! Iedereen vindt het belangrijk dat informatie op tijd beschikbaar is. Wanneer en wat voor informatie iemand verwacht hangt heel erg af van de behoefte van mensen. Immers, niemand is gelijk. Dat is ook mijn visie van E-mailmarketing: niemand is gelijk en heeft andere wensen. Om e-mailmarketing succesvol in te zetten moet je een paar dingen weten over de marketing via E-mail.
Hoe e-mail marketing werkt
E-mailmarketing is een sterke marketing tool. Een manier om jouw klanten te vertellen waarom jij belangrijk bent. Maar het gaat verder dan alleen een e-mail te sturen. Bij e-mail marketing gaat het om wat de prospect met de e-mail doet. Leest de prospect de e-mail en wat wordt er gelezen? Het belangrijkste, leidt het tot een sale? Door gebruik te maken van e-mailmarketing-software krijg je inzicht in de effectiviteit van de e-mails.Factor tijd is belangrijk
Zoals in het voorbeeld naar voren kwam is de tijd waarop informatie verstuurd wordt erg van belang. De man krijgt altijd de krant om zeven uur in de brievenbus. Gebeurt dit niet dan mist hij nieuws. Het is daarom belangrijk dat je weet wanneer jouw prospect bepaalde informatie van jou wil lezen. In het onderzoek van theguardian blijkt bijvoorbeeld dat de traffic van onlinewinkels op kerstdag met 76% is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor! Dit biedt kansen! Als jij weet dat jouw prospects met kerst online aankopen, kan jij e-mail marketing inzetten om jouw conversie te verhogen!
De tijd waarop de email verstuurd wordt, is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. Bij B2B heeft de e-mail het meeste effect overdag terwijl bij B2C dit veelal 's avonds is. Toch moet ik wel een kanttekening bij vermelden. Doordat vrijwel iedereen een smartphone heeft, wordt de mail vaker gecheckt. Om inzicht te krijgen in wanneer je hebt beste de email kan versturen, wil ik je graag doorverwijzen naar een bedrijf die vele onderzoeken heeft gedaan naar dit aspect van email marketing: Notonpaper. Ik heb diverse onderzoeken van hun gelezen en kan daardoor zeggen dat het waarde volle informatie geeft voor het gebruik van e-marketing.
E-mailmarketing & software
Mailchimp: is onderscheidend doordat hij gratis wordt aangeboden.
Copernica: is werkzaam voor grote bedrijven en heeft koppelingen met websites. Mocht een klant een artikel in een winkelmandje hebben geplaatst, en naar een paar dagen is het artikel niet afgerekend, dan stuurt Copernica automatisch een e-mail bericht naar de klant
Inwise: is een bedrijf dat zich specifiek onderscheid door een zeer goede reputatie te hebben. Dit houdt in dat ze niet in de spambox terecht komen, zelfs niet als er veel e-mails achter elkaar worden gestuurd. Tevens kunnen zij nagaan of de e-mail gelezen is. Dit is een belangrijke vereiste bij het versturen van contracten. Zij gebruiken hiervoor Sealero.
E-mailmarketing tips
- Weet wanneer welke klanten groep de krant leest.
- Krijg inzicht door software programma's wanneer je e-mail gelezen wordt.
- Gebruik Sealero om zeker te weten dat de e-mail gelezen is.
Volgende keer zal ik verder ingaan op de software matige kant van E-mailmarketing. Ik ga dan laten zien welke succes er behaald kunnen worden door het gebruik van E-mailmarketing software. Deel hieronder jouw ervaring met e-mailmarketing software.
Isebrand Kremer