- Back to Home »
- Online vertrouwen winnen
Posted by : Unknown
Sunday, 19 October 2014
In het leven is het al lastig genoeg om mensen te overtuigen dat
je te vertrouwen bent. Door eenvoudig te zeggen "ik ben te
vertrouwen" dek je niet echt de lading. Vertrouwen moet je winnen. Maar
hoe doe je dat nou als online ondernemer? Hoe kan je betrouwbaar overkomen op
jouw online bezoeker?
Communicatie

Door
transparant te zijn naar je klant en een eerlijk product of eerlijke dienst aan
te bieden kom je al heel ver. Mocht je niet eerlijk handelen dan kunnen klanten
eenvoudig via diverse kanalen online een klacht achter laten, dit kan
reputatieschade tot gevolg hebben.
Focus op klantbehoud
Telecom
bedrijven stunten altijd met het aanbieden van nieuwe mobiele contracten. Deze
stunts werden voorheen enkel aangeboden aan 'nieuwe' klanten. Hierdoor voelde
bestaande klanten zich achter gesteld. Want ja, waarom zou je als bestaande
betalende klant niet dezelfde aanbiedingen ontvangen? Een paar jaar geleden is
dit beleid dan ook gewijzigd bij de meeste telecom bedrijven. Gebruik deze les
in de telecom wereld in je voordeel. Beloon je bestaande klanten en onderhoud
contact met ze. Door iedereen hetzelfde aanbod te doen behoud je ook eenvoud in
je diensten en producten.
Positief verrast
Het
managen van de verwachtingen van je klant is natuurlijk een belangrijk
onderdeel van je bedrijfsvoering. Maar, welke bedrijven worden nou écht goed
aangeschreven? Dat zijn de bedrijven die "above and beyond" gaan voor
de klant. Net dat extra stapje nemen om de klant positief te verassen. Dit kan
op verschillend manieren, zoals in je service of aftersales. Denk ook vanuit de
manier waarop je communiceert met je klant, ga uit van het positieve in plaats
van het negatieve. Ook werkt het beboeten van klanten averechts, zoals bij een betalingsachterstand. Probeer oplossingsgericht te werken met je klanten en bied ze mogelijkheden om vervelende situaties te voorkomen of te overbruggen.
Belangeloos
tips, bedankjes of kadoos weg geven kunnen je veel opleveren. Denk maar na over
je eigen ervaringen. Er is vast een situatie geweest waarbij iemand van een
bedrijf, het zij een winkel, garage of iets dergelijks net dat beetje extra
voor je deed, of je heeft gematst met een aankoop. Hierdoor ben jij
waarschijnlijk geneigd je volgende gerelateerde aankoop daar weer te doen. In
sommige gevallen zelfs wanneer je weet dat het elders goedkoper is. Deze
‘gunfactor’ wens je ook te verkrijgen met je online bedrijf.
Mee denken en mee doen
Denk
vanuit de ervaring van je klant. Waarom komt hij of zij op je website? Wat
willen ze op je website bereiken? Willen ze een quick fix? of komen ze voor
uitgebreide service en advies? Pas jouw online kanaal aan op basis van hun
behoeftes en laat zien dat je met ze mee denkt. Vraag je om bepaalde informatie
van de klant, zoals in het afreken proces, geef dan aan waarom je dit nodig
hebt.
Snelle betrouwbaarheid tips
Eenvoudig
door middel van een paar stappen je betrouwbaarheid verhogen als webshop
houder? Dat kan! Lees snel verder.
Zorg dat
je beschikt over verschillende keurmerken. Er zijn diverse keurmerken op de
markt, waaronder; thuiswinkel waarborg, webshopkeurmerk, Qshops en MKB
OK.
Bereikbaar
De
(potentiële) klant dient eenvoudig contact met je op te kunnen nemen en te zien
waar je bedrijf zit. Hierdoor weet de klant, mocht er wat zijn, dat je te
benaderen bent. Het verschuilen van de locatie van je bedrijf kan zorgen voor argwaan. Daarnaast creëert het gebruiken van een 0900-nummer afstand met je klant. Probeer zo 'dicht' mogelijk bij je klant te staan.
Beveiliging
Een
beveiligde internetverbinding zorgt er voor dat je klanten zorgeloos
transacties kunnen uitvoeren op jouw website. Maak dan ook gebruik van een
beveiligde SSL verbinding.
Betaling
Bied je
klant de mogelijkheid op verschillende wijzen af te rekenen. Dit wekt
vertrouwen en geeft de klant de vrijheid af te rekenen op zijn of haar gewenste
manier. Aanbieders zoals mollie.nl bieden jou als webshop houder de
mogelijkheid om diverse betaalmethoden aan te bieden.
Beoordeel me
Vraag je
klanten om (positieve) beoordelingen over je diensten of producten. Klanten
zijn eerder geneigd te luisteren naar andere klanten dan naar jou. Aangezien
jouw klanten belangeloos jou beoordelen.
Servicevoorwaarden
Hanteer
eerlijke en goede service voorwaarden. Zorg dat je klant goed weet waar hij of
zij aan toe is met betrekking tot garantie en het retourneren van producten.
Succes
met het 'upgraden' van jouw betrouwbaarheid! Vergeet ook niet in gesprek te
gaan met je klant en te vragen wat zij ervaren als betrouwbaar en hoe jij dit
zou kunnen opnemen in je online onderneming.
Ben je al online actief? Plaats dan de link van je website
in de reacties en dan beoordelen we gratis jouw website op betrouwbaarheid en
geven we je gratis tips om je op weg te helpen.