Posted by : Unknown Sunday, 19 October 2014

In het leven is het al lastig genoeg om mensen te overtuigen dat je te vertrouwen bent. Door eenvoudig te zeggen "ik ben te vertrouwen" dek je niet echt de lading. Vertrouwen moet je winnen. Maar hoe doe je dat nou als online ondernemer? Hoe kan je betrouwbaar overkomen op jouw online bezoeker?

Communicatie

Zowel offline als online wenst jouw potentiële klant eerlijk en oprecht behandeld te worden. Addertjes onder het gras, zoals in de algemene voorwaarden, worden niet in dank afgenomen. 
Door transparant te zijn naar je klant en een eerlijk product of eerlijke dienst aan te bieden kom je al heel ver. Mocht je niet eerlijk handelen dan kunnen klanten eenvoudig via diverse kanalen online een klacht achter laten, dit kan reputatieschade tot gevolg hebben.

Focus op klantbehoud

Telecom bedrijven stunten altijd met het aanbieden van nieuwe mobiele contracten. Deze stunts werden voorheen enkel aangeboden aan 'nieuwe' klanten. Hierdoor voelde bestaande klanten zich achter gesteld. Want ja, waarom zou je als bestaande betalende klant niet dezelfde aanbiedingen ontvangen? Een paar jaar geleden is dit beleid dan ook gewijzigd bij de meeste telecom bedrijven. Gebruik deze les in de telecom wereld in je voordeel. Beloon je bestaande klanten en onderhoud contact met ze. Door iedereen hetzelfde aanbod te doen behoud je ook eenvoud in je diensten en producten.

Positief verrast

Het managen van de verwachtingen van je klant is natuurlijk een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Maar, welke bedrijven worden nou écht goed aangeschreven? Dat zijn de bedrijven die "above and beyond" gaan voor de klant. Net dat extra stapje nemen om de klant positief te verassen. Dit kan op verschillend manieren, zoals in je service of aftersales. Denk ook vanuit de manier waarop je communiceert met je klant, ga uit van het positieve in plaats van het negatieve. Ook werkt het beboeten van klanten averechts, zoals bij een betalingsachterstand. Probeer oplossingsgericht te werken met je klanten en bied ze mogelijkheden om vervelende situaties te voorkomen of te overbruggen. 

Belangeloos tips, bedankjes of kadoos weg geven kunnen je veel opleveren. Denk maar na over je eigen ervaringen. Er is vast een situatie geweest waarbij iemand van een bedrijf, het zij een winkel, garage of iets dergelijks net dat beetje extra voor je deed, of je heeft gematst met een aankoop. Hierdoor ben jij waarschijnlijk geneigd je volgende gerelateerde aankoop daar weer te doen. In sommige gevallen zelfs wanneer je weet dat het elders goedkoper is. Deze ‘gunfactor’ wens je ook te verkrijgen met je online bedrijf.

Mee denken en mee doen

Denk vanuit de ervaring van je klant. Waarom komt hij of zij op je website? Wat willen ze op je website bereiken? Willen ze een quick fix? of komen ze voor uitgebreide service en advies? Pas jouw online kanaal aan op basis van hun behoeftes en laat zien dat je met ze mee denkt. Vraag je om bepaalde informatie van de klant, zoals in het afreken proces, geef dan aan waarom je dit nodig hebt.

Snelle betrouwbaarheid tips

Eenvoudig door middel van een paar stappen je betrouwbaarheid verhogen als webshop houder? Dat kan! Lees snel verder.

Keurmerken
Zorg dat je beschikt over verschillende keurmerken. Er zijn diverse keurmerken op de markt, waaronder; thuiswinkel waarborg, webshopkeurmerk, Qshops en MKB OK. 

Bereikbaar
De (potentiële) klant dient eenvoudig contact met je op te kunnen nemen en te zien waar je bedrijf zit. Hierdoor weet de klant, mocht er wat zijn, dat je te benaderen bent. Het verschuilen van de locatie van je bedrijf kan zorgen voor argwaan. Daarnaast creëert het gebruiken van een 0900-nummer afstand met je klant. Probeer zo 'dicht' mogelijk bij je klant te staan. 

Beveiliging
Een beveiligde internetverbinding zorgt er voor dat je klanten zorgeloos transacties kunnen uitvoeren op jouw website. Maak dan ook gebruik van een beveiligde SSL verbinding.

Betaling
Bied je klant de mogelijkheid op verschillende wijzen af te rekenen. Dit wekt vertrouwen en geeft de klant de vrijheid af te rekenen op zijn of haar gewenste manier. Aanbieders zoals mollie.nl bieden jou als webshop houder de mogelijkheid om diverse betaalmethoden aan te bieden.

Beoordeel me
Vraag je klanten om (positieve) beoordelingen over je diensten of producten. Klanten zijn eerder geneigd te luisteren naar andere klanten dan naar jou. Aangezien jouw klanten belangeloos jou beoordelen. 

Servicevoorwaarden
Hanteer eerlijke en goede service voorwaarden. Zorg dat je klant goed weet waar hij of zij aan toe is met betrekking tot garantie en het retourneren van producten.

Succes met het 'upgraden' van jouw betrouwbaarheid! Vergeet ook niet in gesprek te gaan met je klant en te vragen wat zij ervaren als betrouwbaar en hoe jij dit zou kunnen opnemen in je online onderneming. 

Ben je al online actief? Plaats dan de link van je website in de reacties en dan beoordelen we gratis jouw website op betrouwbaarheid en geven we je gratis tips om je op weg te helpen.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -