- Back to Home »
- De marketing psychologie van Sinterklaas
Posted by : Unknown
Wednesday, 12 November 2014
Zie ginds komt de stoom boot... Ook dit jaar zullen Sinterklaas en zijn pieten over de daken struinen, op zoek naar kinderschoenen om die te vullen met lekkernijen. Op pakjesavond zal de juten zak van Sinterklaas goed gevuld zijn met mooie cadeau's en leuke gedichten. We weten natuurlijk allemaal dat die cadeautjes er niet zomaar komen. Uren de stad in op zoek naar het perfecte sinterklaascadeau, het vormt voor veel mensen een grote bron van stress.
Als online ondernemer zul je ook dit jaar alle stoomboten paraat moeten hebben om de grote bron van stress weg te nemen. Maar hoe weet je nu als ondernemer welke stoomboot je moet inzetten? Welke stoomboot is het meest rendabel en hoe zorg jij er voor dat het Sinterklaasfeest ook dit jaar een succes wordt?
Met andere woorden, hoe kies jij je online communicatie en wat communiceer jij precies? In deze blog wil ik mijn ervaring met online verkopen delen, helemaal gratis. Zie het als een cadeau van Sinterklaas.
Communicatie
Ik herinner me nog al te goed de reclameboodschap van BOL.COM waarin een man sinterklaas inkopen 'offline' doet. Hij loopt door weer en wind, komt net te laat bij de winkel en krijgt ook nog eens een bon voor foutparkeren. Allemaal redenen voor Sinterklaas en zijn pieten om online op zoek te gaan naar het perfecte cadeautje. Vorig jaar heeft de sint 40% van zijn aankopen online gekocht, dit is 23% meer dan het jaar daarvoor. Ook dit jaar wordt er verwacht dat de Sint meer aankopen online zal doen. Reden genoeg om te investeren in de communicatie! In deze blog besteed ik extra aandacht aan hoe jij, als online ondernemer, kunt uitblinken in het grote boek van Sinterklaas.:)
'Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht'
In mijn vorige blogs ben ik al ingegaan op hoe je meer conversie krijgt, wat het effect is van CEO optimalisatie en waarom je KPI's zou moeten gebruiken. Reden genoeg om in deze blog mijn expertise op het psychologische aspect te delen.
Om de 'goedheiligman' bij jou zijn cadeautjes te laten inkopen moet je een paar dingen weten over marketing psychologie. Regelmatig spreek ik ondernemers in het MKB. Doorgaans ondernemers met een goed lopend bedrijf. Zij hebben kennis van de markt en weten hoe ze omzet maken. Als ik doorvraag naar wie hun klanten zijn, blijkt dat veel online ondernemers dit eigenlijk niet weten. Jammer! Gelukkig geldt dit niet voor jou. Jij weet wie jouw klanten zijn en wat zij verwachten... Toch?
Pyschologie van Sinterklaas
Het menselijk gedrag is te beïnvloeden. Koopgedrag dus ook. Als mensen winkelen gebruiken ze nauwelijks hun ratio. Een leuke site om de verleidingstechnieken onder de loop te nemen is Booking.com. Zij gebruiken drie elementen om de klant te overtuigen van hun aankoop. Laten we kijken hoe zij dat doen...
1. Wek vertrouwen
Goed voorbeeld doet goed volgen!
Dat heeft booking.com goed door! Op de Homepage worden de boekingen weergeven die op dat moment geboekt zijn (als er één schaap over de dam is volgen er meer). Mensen zijn namelijk van nature sociale wezens. Cialdini heeft dit beschreven in de 'Six Principles of Persuasion'. De sociale bewijskracht is een krachtig middel. Cialdini geeft dit aan met het voorbeeld van de handdoeken. Als er een bordje bij staat: 'u kunt de handdoeken hergebruiken' gebruikt slechts een klein percentage dit. Als er bijstaat 'de meeste gasten hergebruiken hun handdoeken' gebruikt 26% meer mensen de handdoek.
Dat heeft booking.com goed door! Op de Homepage worden de boekingen weergeven die op dat moment geboekt zijn (als er één schaap over de dam is volgen er meer). Mensen zijn namelijk van nature sociale wezens. Cialdini heeft dit beschreven in de 'Six Principles of Persuasion'. De sociale bewijskracht is een krachtig middel. Cialdini geeft dit aan met het voorbeeld van de handdoeken. Als er een bordje bij staat: 'u kunt de handdoeken hergebruiken' gebruikt slechts een klein percentage dit. Als er bijstaat 'de meeste gasten hergebruiken hun handdoeken' gebruikt 26% meer mensen de handdoek.
Dus: Laat je bezoekers weten wat anderen hebben ingekocht voor Sinterklaas.
Achteraf betalen, geen probleem!
Sinterklaas schaft zoveel cadeautjes aan waardoor het voor hem niet mogelijk is direct te betalen! Booking.com maar ook andere bedrijven als Media-Markt en Bol.com bieden de mogelijkheid om achteraf te betalen.
Dus: Laat je bezoekers weten dat de betaling achteraf kan.Niet goed, cadeau terug garantie
Omdat Sinterklaas zoveel cadeautjes koopt kan het voorkomen dat er geen lach op het gezicht van het jongetje of meisje komt. Het kan gebeuren dat het cadeautje niet is waarop gehoopt was. Dit zou het hart van Sinterklaas natuurlijk breken. Door te communiceren dat het geen probleem is om een cadeau terug te brengen, wordt de drempel verlaagd.
2. Zorg voor noodzaak
In de eerste fase is de Sint gerust gesteld. De tweede fase die Booking.com gebruikt is het veroorzaken van stress. booking.com gebruikt hiervoor het countdown principe. Hierdoor krijgt de Sint het idee dat hij er snel bij moet zijn! Geen tijd te verliezen!
3. Erkenning in de gemaakte keuze!
Nu de sint de stress achter de rug heeft, krijgt hij misschien twijfels. Bij boeking.com hebben ze daar iets op gevonden! Je krijgt nog een paar reminders dat het de juiste beslissing is geweest. Caildini's principe nummer 5 'Sympathie' is hier van toepassing. Door mensen hun positieve ervaringen te laten delen wordt er waardevolle content gecreëerd.
Dus: Bevestig de keuze van de je klant.
Dus: Bevestig de keuze van de je klant.
Eigenlijk zijn er drie dingen die je moet onthouden:
1. Wek vertrouwen
2. Zorg voor noodzaak
3. Erkenning in de gemaakte keuze!
3. Erkenning in de gemaakte keuze!
Succes met het de drukte in de aankomende periode! Ga ervoor! Vergeet niet om sinterklaas uit te nodigen op je website. Mocht je nog ideeën hebben hoe jij dit gaat doen of heb jij nog een aanvulling op de drie principes? Ik hoor het graag van je! Kennis = Delen.