Posted by : Unknown Tuesday, 9 September 2014

Het Geheim dat jouw succes wordt!

Welkom op mijn blog. Elke week schrijf ik een blog over mijn ervaringen met E-marketing methodieken. Vandaag ga ik de AIDA methodiek met jouw doornemen. 

Modellen, modellen en nog eens modellen. Soms wordt ik er helemaal kriegel van. Je kan geen studieboek openslaan of er staat een model waarbij gesuggereerd wordt dat je succesvoller,  rijker, luxer, maar bovendien gelukkiger wordt als je het model toepast. Dit was ook mijn gedachte over het AIDA-Model. Toch bleek dit niet zo te zijn. Het is een van de modellen waarvan ik kan zeggen dat het mij inzicht heeft gegeven hoe het kan dat sommige mensen/bedrijven succesvol zijn en andere mensen juist niet. Het AIDA-Model is een marketing model waarbij er vier stappen worden doorlopen tot het behalen van succes.


Een van de belangrijks dingen die mij is opgevallen bij de bestudering van het AIDA-model, is dat vrijwel reclame bureaus met dit principe werken.   Het model is in het jaar 1925 ontwikkeld door meneer Strong (Verhage 2013). Het kent vier stadia die een mens achtereenvolgens doorloopt bij een aanschaf van een dienst of product. Maar het gaat verder dan dat. Als je bewust bent welke vier stadia iemand doorloopt om iets van je aan te nemen, zei het aanschaffen, zei het overtuigen, dan ligt er een wereld voor je open.

AIDA methodiek


Zoals gezegd biedt de AIDA-methodiek kansen voor jou. Door bewust te worden van de verschillende fases waarin mensen tot aankoop overgaan, zal jij instaat worden meer uit jouw onderneming te halen, meer mensen te bereiken en uiteindelijk succesvoller zijn. 

A > Attention

De A staat voor Attention. Dit staat in het teken van de aandacht van jouw klanten krijgen. Maar hoe doe je dat? Wat is de magie van de aandacht trekken van jouw klanten? 

Vorige maand sprak ik een trainer die daarin heel succesvol was. Wat zijn geheim was? Het aanbieden van een gratis training. Iedereen wil namelijk wel gratis een training uitproberen! Hij vertelde mij dat hij de scope van AIDA gebruikt om nieuwe klanten binnen te krijgen. Door boven aan de scope van AIDA te beginnen, was hij succesvol geworden. Doordat hij een gratis training aanbood, waren veel mensen geïnteresseerd in zijn training. Hierdoor bereikte hij in een klap honderden mensen. 

Zo werkt de A van AIDA dus. Belangrijk om mensen te trekken, mensen te interesseren, te enthousiasmeren. Je kant dit bijvoorbeeld doen door jouw klanten een gratis product aan te bieden. Jouw klanten zullen dit waarderen, waardoor ze geïnteresseerd in jouw bedrijf zullen zijn.

Maar als ondernemer wil je natuurlijk geld verdienen, gratis trainingen weggeven, tja, daarvan kan je niet leven. Daarom is het belangrijk de klant naar de tweede fase te begeleiden. 

- Begin boven aan de scope. 
- Waardoor laat jij jouw klanten verleiden?


I > Interest 


De tweede fase is Interest. Nu de trainer de aandacht heeft gekregen van zijn klanten, zal hij er voor moeten zorgen dat ze verder geïnteresseerd zijn in wat hij aanbiedt. Dit had hij bereikt door in te spelen op de latente behoefte van de mens. De training stond in het teken van zelf ontplooiing. Ieder mens wil zichzelf namelijk ontplooien. 

In deze fase moet je dus de interesse weken van de klanten, maar hoe doe je dat? Een methode die veel gebruikt wordt in de reclame wereld is de piramide van de latente behoefte. Zelf ontplooiing staat hierin boven aan, ieder mens wil namelijk zichzelf ontplooien. Daarna komt waardering en erkenning. Een voorbeeld hiervan is Apple. Iemand die een Iphone heeft, heeft een bepaalde status. 

- Speel in op een latente behoefte van jouw klanten 

D > Desire 


De derde fase is een van de belangrijkste fases van het AIDA model. Maar liefst honderd mensen hadden zich aangemeld voor zijn training. Maar een gratis training weggeven, daar verdien je niets mee. 

Belangrijk in deze fase is het aanwakkeren naar meer. Hij deed dit door zijn volgende training precies aan te laten sluiten op de volgende training. Doordat zijn klanten kennis hebben gemaakt met zijn training en een succeservaring hebben ervaren, wordt het verlangen naar meer aangewakkerd. Als jouw klanten eenmaal meer willen, is het tijd voor de volgende fase. 

- Wakker de desire aan van jouw klanten door een succeservaring!


A> Action


Aangekomen bij de laatste fase. Het realiseren van omzet. In het voorbeeld van de trainer, had hij aan het einde van zijn training een speciale aanbieding voor zijn klanten die de training hadden gevolgd. Belangrijk in deze fase is dat jou klanten de aanbieding niet kunnen weerstaan. Dit kan simpel weg gedaan worden door een ''Call to action''. De TellCell reclames zijn hier een goed voorbeeld van. Als je binnen tien minuten besteld ontvang je gratis een tweede set cadeau. Dit is een duidelijke oproep om tot aanschaf over te gaan. Veel mensen kunnen dan niet anders dan de telefoon pakken en het product bestellen! 


De trainer waar ik mee sprak vertelde dat zijn Call to action ook erg effectief was. Hij bood aan het einde van de training zijn klanten een speciale actie prijs voor de volgende training, die weer naadloos aansloot bij de vorige training. Hierdoor waren, van de 100 deelnemers,  75 deelnemers die een de betaalde training bij hem volgden. 


- Gebruik een Call to Action om jouw klanten tot actie over te laten gaan!


In het kort: 

Attention:      Zorg er voor dat je de aandacht trekt van jouw klanten. 
Interest:         Nadat je de aandacht hebt gekregen van jouw klanten, zorg dat ze interesseert raken in                         jouw product of dienst. 
Desire:          Zorg bij de derde stap ervoor dat jouw klanten verlangen naar meer
Action:         Call to Action, zorg er voor dat jouw klanten over gaan tot de aankoop van jouw product                       of dienst


Bedankt voor het lezen!. Ik hoop dat je inspiratie hebt opgedaan en enthousiast bent geworden om het mysterie van AIDA te gebruiken in de weg naar jouw succes!  

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kan je hieronder een reactie plaatsen. 




















Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -