Posted by : Unknown Saturday, 18 October 2014

Elke week schijf ik blogs over verschillende onderwerpen. Deze week staat de blog in het teken van traffic  verhogen op een blog.

Anders gezegd:hoe blijven de bezoekers langer op jouw blog en gaan meer artikelen van jou lezen?

Waarschijnlijk heb je deze blog eerst gescand op de koppen en ben je daarna dit artikel gaan lezen en heb je wellicht geklikt op één van de links.

Maar wat heeft dit te maken met de zes wegen om jouw blog traffic te verhogen? Het antwoord is heel simpel: Door gebruik te maken van de onderstaande tips, zorg je er voor dat jouw bezoekers langer en meer artikelen van jou lezen. Hoe je er voor kan zorgen dat je blog meer bezoekers trekt heb ik in ''Het geheim dat jouw succes wordt!'' beschreven. 

Natuurlijk is het leuk dat er meer bezoekers jouw blog lezen, maar het is toch beter als je er voor zorgt dat jouw bezoekers verder lezen dan de eerste pagina? 
Daarom laat ik zien aan de hand van voorbeelden hoe je op een snelle en gemakkelijke manier jouw blog bezoekers meer blogs van jouw gaan lezen en voor meer traffic zorgen.

Afgelopen week kwam ik een leuk filmpje tegen die uitbeeld hoe de traffic op een blog zou moeten zijn.



Maak gebruik van de sidebar op je blog 


Dit is een snelle manier om de aandacht van je lezer te trekken. Als je aan de zijkant van je webpagina een overzicht presenteert met de nieuwe blogs, zal de bezoeker niet alleen één blog lezen...

Er zijn verschillende plaatsen op de website waar de sidebar met gerelateerde artikels kunnen staan.
Een leuke manier vind ik die van Frankwatching. Zij maken gebruik van een sidebar aan de linkerkant van hun pagina. Onder Populair staan nieuwe blogs/artikels. Een leuke manier om nog even te laten zien waar je verder over schrijft.



Link naar andere artikels


Een andere manier om je bezoekers verder te laten lezen dan de eerste blog, is gebruik maken van links in een artikel. Uit onderzoek in 2008 is gebleken dat mensen geneigd zijn om op een links te klikken, ook al weten ze niet waar die heen leidt. Toch is dit in de afgelopen jaren sterk veranderd op het gebied van links. Mensen klikken namelijk niet zo snel meer verder, dit blijkt uit onderzoek van Emerce. Uit dat onderzoek blijkt dat het belangrijk is hoe en in welke vorm je een link gebruik. Misschien ken je van vroeger nog wel de website: Klikhierniet.nl. Veel mensen klikten toch op de link waardoor ze door werden gelinkt naar de website, met als gevolg dat ze eindeloos op ok'e moesten klikken. Misschien zijn de lezers van blogs daarom niet meer zo happig om te klikken op een link: Klik hier. Tegenwoordig is het daarom belangrijk in de link te zetten wat er te lezen is.

Houd de volgende drie punten voor ogen: 
  • Een link geeft informatie over de vervolg content
  • Een link geeft extra informatie over de context 
  • Een link moet verleiden om te klikken
Zoals ik in het begin van deze blog aangaf, men leest niet een volledig artikel. Men scant, omdat we bijvoorbeeld druk zijn. Door gebruik te maken van een duidelijke link, zorg je er voor dat er eerder door wordt geklikt.  

Maak gebruik van een blog community


Wanneer lezers van jouw blog zich onderdeel voelen van de blog, zullen zij hun eigen content op jouw blog delen. Hierdoor ontstaat er waardevolle content die er voor zorgt dat de geloofwaardigheid van mijn blog groter wordt. Dit kan je doen door gebruik te maken van Call2Action.  Frankwatching heeft een goed artikel over Call2Action die mij heeft geholpen om mijn blogs met een goede call2action af te sluiten.



Maak het gemakkelijk om een reactie te plaatsen.

Natuurlijk wil je dat mensen reacties plaatsen over jou blog, maar je wilt natuurlijk geen spam. Daarom kan je er voor kiezen om de lezer eerst zijn of haar naam en e-mail adres op te geven. Let daarbij wel op dat je de drempel niet te hoog maakt. Zo sprak ik gister met een vriend die aan het bloggen is over hoe hij er voor zorgt dat mensen reageren. Hij vertelde me dat mensen gemakkelijk via een facebook account kunnen inloggen om vervolgens een reactie te plaatsen en daarnaast kunnen zijn lezers door alleen een naam in te vullen reageren. Als er Spam op zijn blog terecht kwam, haalde hij dat er af.

Hierdoor wordt de drempel voor de lezer lager om te reageren! En dat betekent dat de lezer eerder zijn content met jou gaat delen.

Wees menselijk 

Als laatste is het belangrijk bij het schrijven van een blog om de menselijkheid van de schrijver te tonen. Mensen worden aangetrokken door nederige mensen. Je berichten moeten kennis en vertrouwen uitstralen, zonder over te komen alsof jij alles weer. Fouten bespreken en vragen om hulp zijn hier een goed voorbeeld van. Een fout kan zo simpel zijn, als een grammaticale fout, wat bij mij vaak voorkomt, of misschien in de essentie van je post volkomen verkeerd en heeft iemand je daar op gewezen. Je zou dan vanuit de frustratie kunnen reageren, maar daardoor zou je waarschijnlijk je lezers verliezen. Geeft daarom toe dat je fouten maakt. 



Ik hoop dat je door het lezen van deze blog meer uit jouw blog kunt halen. 

Naast de gegeven tips zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die van invloed zijn op de traffic op een blog. Hoe zorg jij er voor traffic? Laat het me weten door een reactie te plaatsen! Bedankt alvast!


Presentatie

Bronnen:

http://www.snakeware.nl/marketing/website-beheer/webteksten-schrijven/webteksten-schrijven-voor-bezoekers-en-zoekmachines.htm

http://www.veldmerk.nl/zakelijk-bloggen-feiten-cijfers/

http://www.frankwatching.com/archive/2014/10/16/hoe-krijg-je-als-communicatieprofessional-grip-op-online/

http://www.onlinetekstschrijvers.nl/online/hoe-schrijf-je-een-goed-weblog.html

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -