Posted by : Unknown Thursday, 18 September 2014

Een zoektocht naar succesvolle conversie





Het is maandagmiddag, de zon schijnt naar binnen, de geur van vers gezette koffie vult de kamer en op mijn telefoon staat Nu.nl open met het laatste nieuws. Vluchtig lees ik de koppen en snel kom ik tot de conclusie dat ik alles al gelezen heb. Starend naar mijn smartphone bedenk ik mij dat ik nog een cadeautje voor mijn moeder wilde kopen.  Snel open ik de App en zoek de waterkoker uit die ze graag wilde hebben. Als ik op de bestelknop klik, verschijnt er een  pop-up met de vraag of ik misschien geïnteresseerd ben in een koffiezetter. Fijn dat deze winkel met mij meedenkt,  maar een koffiezetter had ik niet nodig. Ik vervolg mijn bestelling. Weer een pop-up: ‘’we hebben op basis van uw surfgedrag vastgesteld dat u geïnteresseerd bent in een televisie, klik hier om uw aanbieding te zien’’. Lichtelijk geïrriteerd klik ik de pop-up weg waarna ik verder wil gaan met afrekenen. Aangekomen bij het afrekenen word ik écht geïrriteerd: “weet u zeker dat u geen koffiezetter wilt?” Gefrustreerd gooi ik mijn telefoon weg en neem ik een grote slok van de inmiddels koud geworden koffie.

Waarom kan ik niet gewoon een waterkoker bestellen?!?

Hoe irritant kan het zijn dat ongewenste reclame tevoorschijn komt, nog voordat je je product hebt kunnen bestellen. Vrijwel alle online marketeers hanteren diverse technieken om de conversie van de website te verhogen. Helaas horen zij vaak de klok wel luiden, maar weten ze niet waar de klepel hangt. Vandaag staat daarom de vraag centraal:

Hoe beweeg je jouw websitebezoekers om producten bij jou te bestellen?




1. Bereiken

De eerste ze fase staat in het teken van het aantrekken van nieuwe klanten. Anders gezegd, wordt gezien door je doelgroep!

Hoe bereik je jouw doelgroep?


Je wilt jouw merk bekend laten worden onder de doelgroep en gebruikt daarvoor de juiste middelen om jouw doelgroep te activeren. Onderscheid is hierin van essentieel belang. Dit niet alleen op generieke kenmerken als prijs maar zeker ook op de inhoud. Het gevoel dat je bij jouw doelgroep wilt losmaken is dat ze jouw product als dé oplossing gaan zien voor hun ‘probleem’. 
De meningen verschillen hoe je het beste potentiele klanten kunt bereiken. Belangrijk om altijd te beseffen is dat er vele wegen naar Rome leiden. Via Sociale media kunnen we mensen bereiken door communities, fora en campagnes op de sociale netwerken. Door actief te zijn op fora kun je jouw expertise laten zien op een bepaald vlak, zo schep je vertrouwen. Hierbij geldt ook dat je authentiek moet zijn. 

Drie tips om jouw doelgroep effectief te bereiken:

  1. Ambassadeurs maken
Een werkelijk waar briljant concept is die van OnePlus. OnePlus is een fabrikant die smart phones verkoopt. Zij heeft het voor elkaar gekregen om binnen een paar maanden miljoenen mensen te bereiken. Hun geheim? Deze telefoon was alleen te koop als je een uitnodiging kreeg, zei het van een vriend, zei het van OnePlus. Laat jouw potentiele klanten zich overtuigen door zijn of haar vriend!

     2. Google AdWords > betaal alleen voor de advertentie die gezien wordt!

Via google Adwords kan je heel gericht adverteren op de interesses van jouw doelgroep. Lees hoe jij meer uit Google Adwords kan halen door de e-reader gratis te downloaden via deze link. 
     
     3. Youtube kanaal > Laat je gezicht zien :)



2. Boeien 

Je hebt nu je klanten op je website gekregen, what to do next?!?


Zelf ben ik een liefhebber van de psychologie, achter waarom mensen doen wat ze doen. Daarom vind ik juist deze fase interessant. Wist je bijvoorbeeld dat als de zonlekker schijnt, mensen positiever zijn en daardoor sneller aankopen. Ook in de manier waarop je product informatie geeft kan je mensen beïnvloeden. 

Beïnvloeden of manipuleren?!?

Vorige week las ik het boek het ‘ABC van NLP’ Daarin stelt Yoka zichzelf de vraag of je mensen mag manipuleren. Zelf zat ik hier ook mee, in hoeverre mag je, met jou verworven kennis mensen een product laten kopen. Ben je bijvoorbeeld moraal gezien goed bezig?  Yoka antwoordde hier als volgt op: 

‘’Het antwoord is heel simpel, natuurlijk is dit manipulatie! Maar is manipulatie per definitie slecht? Is elektriciteit slecht? Als je elektriciteit gebruikt om mensen te martelen, ja; als je elektriciteit gebruikt om je kamer te verlichten, nee’’. 

Hierbij hangt het er dus totaal af uit welk motief je handelt. Denk hier zelf eens over na, waar is het mij om te doen. Is het om mensen een poot uit te steken of ben je er van overtuigd dat jou product echt waarde heeft voor de mensen die het kopen? 




Twee effectieve tips: 

1. Free E-book = Free mail adres
Door het aanbieden van bijvoorbeeld een gratis E-book, krijg je e-mail adressen van potentiele klanten. Hugo Bakker, een trainer waar ik mee samenwerk, is hier een goedvoorbeeld van. In 6 maanden tijd heeft hij meer dan 20.000 e-mailadressen door een E-boek gratis weg te geven. 



2. Unique selling point
Laat zien dat jij weet wat zij nodig heeft. Vertel jouw klanten wat jou speciaal maakt, met andere woorden, maak een lijst van jouw unique selling point en vertaal dat naar welk voordeel de klant daarvan heeft. En COMMUNICEER dit! Te vaak zie ik websites waarbij je bij de check-out komt, ziet dat je geen bezorgkosten hoeft te betalen. Klik hier voor een voorbeeld.



3. Activeren 

Kijken =  kopen 

Sommige verkopers krijgen het steeds voor elkaar mensen over te halen om een product of abonnement af te nemen, Klik hier voorbeeldje voor een leuk voorbeeld. 

Ook goed om te weten is dat potentiele klanten vaak niet alleen geïnteresseerd zijn in de prijs, ze willen zeker weten dat hun ‘probleem’ met jouw product verholpen kan worden. 

Zeg nu zelf: 
  • Bij het boeken van een hotel ga je toch eerst de recensies lezen. 
  • Bij de aanschaf van een nieuwe Macbook vind je het super belangrijk dat hij doet waar jij naar opzoek bent.

Hoe zorg je er voor dat de klanten die op jouw website komen nu ook echt iets bij je kopen? Zelf bestel ik geregeld een product via het internet. Als ik eenmaal een website gevonden heb die mijn interesse heeft gewekt, dan is bekijk ik eerst welke gegevens ik moet opgeven om het product te bestellen. Als ze mijn telefoonnummer willen, dan haak ik af. 

Kijken = kopen tips:
  • Vraag niet onnodige informatie aan jouw klanten, slechts het hoogst nodige
    • Telefoonnummer wordt vaak 'vergeten' in te vullen
  • Mogelijkheid om snel af te rekenen (Afrekenen als gast)
    • niet oneindig gegevens invullen maar zonder account af kunnen  rekenen.
  • Snelheid is een een key-succes
    • Irritatie nummer één, langzame website. 
  • Email reminders
    • Herinner jouw klanten dat ze geïnteresseerd waren in jouw product
  • Product in winkelkarretje houden 
    • Door dat de klant bij een volgend bezoek zijn geselecteerde product weer in het winkel karretje ziet, zal hij eerder het product bestellen.

4. Binden is winnen!

Een belangrijke fase – waar ik aan moest denken toen ik mijn pakketje via de post binnen kreeg - is het binden van je klanten. Ik opende het pakje en haalde daar de cartridge uit, maar er zat meer in het pakketje. Een waardebon voor een gratis pak papier bij de volgende bestelling. 
Dit is een voorbeeld hoe je klanten aan jou kan laten binden. Het is wel van belang dat je de manier van binden laat aansluiten bij de behoefte van jouw klanten. 
De winnende tips:
  • Realiseer financieel voordeel: 
    • Maak gebruik van coupons: 80% van de Nederlanders maakt gebruik van coupons 
    • Clubprogramma
    • Faciliteer een community voor jouw klanten waarop ze hun eigen ervaringen kunnen delen en  hun vragen kunnen stellen.  Een goed voorbeeld hiervan is de Nespresso Club.

5  tips voor conversie optimalisatie

  1. Communiceer jouw USP’s
  2. Mogelijkheid om snel af te rekenen (Afrekenen als gast)
  3. Voorkom stresssituaties
  4. Free E-book = Free e-mail adres
  5. Snelheid is een Key-succes
Wat zijn jouw ervaringen? 

Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen met conversie tricks. Wat zijn jouw ervaringen? Wil je dat hieronder delen? 
Groetjes, 

Isebrand 







Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -