- Back to Home »
- De 5 Key Performance Indicator die je zou moeten kennen
Posted by : Unknown
Friday, 26 September 2014
Social media krijgt vandaag de dag een enorme hoeveelheid aandacht op het web en trekt veel belangstelling van online marketeers.
Door deze ontwikkeling is er steeds meer vraag naar hoe je kan
weten of de investering in E-marketing waard is. Op dit punt - moet ik toegeven - staat de waarde van een online marketingcampagne niet altijd in verhouding met
de inspanning die nodig is. Daarnaast is het moeilijk om dit richting jouw klanten of leidinggevenden te rechtvaardigen.
In deze blog geef ik je tips waardoor je de gemaakte beslissingen kan onderbouwen. Ik probeer dit zo concreet mogelijk te benoemen met een aantal tips.
Wat zijn KPI's ?
Allereerst is het belangrijk om te weten waar KPI voor staat: Key Performance Indicator. Het is kwantitatief te meten aan de hand van een doelstelling die zijn gesteld. Het is een maatstaven om de prestaties van een marketing campagne te meten. Door doelstellingen te koppelen aan jouw marketingcampagnes, krijg je inzicht of die doelstelling behaald is en of de investering het waard was.
- SMART formuleren
- Verlengde van de lange termijn doelstelling; Bij het stellen van KPI is het belangrijk dat dit samen gaat met de bedrijfsdoelstelling op lange termijn.
Waaraan dient een KPI te voldoen?
- Meetbaar per uur/dag/week/maand
- Beïnvloed direct het resultaat van het bedrijf.
1 ) Totale bezoekers
Unieke bezoekers is de meest standaard analyse. Hierdoor zie je hoeveel mensen jouw website hebben bezocht. Deze KPI geeft een basisinzicht om verschillende vormen en trends waar te nemen. Met andere woorden, hoeveel bezoekers trekt jouw website in een bepaalde tijd. Om dit te analyseren zijn er verschillende bedrijven die jouw hierin kunnen helpen. BubSpot of Google analytics faciliteren bijvoorbeeld in het analyseren van jouw website gegevens. Ze geven op een overzichtelijk manier jouw bezoekers weer.
TIP:
- Als je een KPI maakt van het aantal terug komende gebruikers, houd er dan wel rekening mee dat niet alle bezoekers waardevol zijn. Je kan bijvoorbeeld 10.000 bezoekers per dag trekken, maar als zij niets aanschaffen heeft het geen zin om een KPI in te zetten.
- Beter zou zijn om een doelstelling te hanteren waarbij je zegt dat 5% van de bezoekers conversie heeft.
2) Traffic Breakdown
Een andere interessante geven om naar te kijken is naar de traffic van jouw website.
Weet jij waar jouw klanten vandaan komen? Via vergelijkingswebsites, zoekmachines of social media? Het is belangrijk om te weten waar jou klanten vandaan komen. Zo doende kan je heel eenvoudig de juiste marketingactiviteiten inzetten op de kanalen die goed presteren.
Weet jij waar jouw klanten vandaan komen? Via vergelijkingswebsites, zoekmachines of social media? Het is belangrijk om te weten waar jou klanten vandaan komen. Zo doende kan je heel eenvoudig de juiste marketingactiviteiten inzetten op de kanalen die goed presteren.
TIP:
- Zorg dat je inzicht krijgt via welke kanalen jouw bezoekers binnenkomen. Zo doende kan jij -als marketeer- goed onderbouwen waarom er geïnvesteerd moet worden in een bepaald kanaal.
- Mij heeft het filmpje hieronder goed geholpen met het uitvogelen van Google Analytics.
3) Bekeken pagina's
Een ander belangrijke KPI die vaak wordt vergeten te analyseren is te monitoren van de bekeken pagina's. Hierdoor kan je heel specifiek zien op welke taps worden geklikt.
Vertaal naar de praktijk:
Als jij ziet dat de klanten van jouw website vaak klikken op specificaties, zou dit voor jou een reden kunnen zijn om meer tijd en aandacht te besteden aan de specificaties. Door daarnaast inzicht te krijgen in de klik patronen, kan je snel inzichtelijk krijgen waar bezoekers met hun muis heen bewegen. Crazyegg is een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in klik patronen. Zij leveren een handige tool zodat je gelijk kan zien hoeveel bezoekers waar op geklikt hebben.
Vertaal naar de praktijk:
Als jij ziet dat de klanten van jouw website vaak klikken op specificaties, zou dit voor jou een reden kunnen zijn om meer tijd en aandacht te besteden aan de specificaties. Door daarnaast inzicht te krijgen in de klik patronen, kan je snel inzichtelijk krijgen waar bezoekers met hun muis heen bewegen. Crazyegg is een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in klik patronen. Zij leveren een handige tool zodat je gelijk kan zien hoeveel bezoekers waar op geklikt hebben.
TIP:
- Door inzicht te krijgen in het klik gedrag van klanten, krijg je inzicht hoe de bezoekers zich gedragen op de website. Hier kan je goed een KPI van maken.
- Als jij weet dat via een bepaald kanaal veel bezoekers binnenkomen, die direct afrekenen, is dat voor jou een belangrijk gegeven om te investeren in dat kanaal.
4) Google Adwords
Een van mijn favoriete KPI's is die gesteld kan worden via Google Adwords. Hiermee kan je namelijk heel gericht adverteren. Doordat jezelf zoekwoorden kan invoeren, kan jij bepalen welke doelgroep jij wilt bereiken. Zelf heb ik veel ervaring met Google Adwords. Het geeft je namelijk op een hele gemakkelijke manier weer wat de opbrengsten zijn van de investeringen. het onderstaand filmpje geeft snel en goed weer hoe het werk!
5) Email Traffic
Last but not least! E-mail abonnees. Doordat klanten zich aanmelden voor een e-mail bericht als een nieuwsbrief, krijg jij toegang tot waardevolle gegevens.
Zelf heb ik ervaring met measuremail. Dit is een handige tool om inzicht te krijgen in je e-mail verkeer. Je krijgt te zien wat de ontvangers doen met de e-mail, je kan zien wanneer ze hem openen en of ze op bepaalde links klikken. Hierdoor krijg je gelijk inzicht of een e-mail effect heeft op de conversie.
Weet jij wanneer het sturen van een nieuwsbrief het meeste effect heeft?
Zelf heb ik ervaring met measuremail. Dit is een handige tool om inzicht te krijgen in je e-mail verkeer. Je krijgt te zien wat de ontvangers doen met de e-mail, je kan zien wanneer ze hem openen en of ze op bepaalde links klikken. Hierdoor krijg je gelijk inzicht of een e-mail effect heeft op de conversie.
TIP:
- Door software te gebruiken die bijhoudt wat jou klant doet met de e-mail krijg je waardevolle informatie.
Ik hoop dat je door deze blog meer inzicht hebt gekregen hoe jij KPI's kan stellen aan de hand van de gegevens die binnen komen via jouw website. Probeer zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen en laat aan jouw klanten of leidinggevende zien dat investeren in bijvoorbeeld een bepaald kanaal meer conversie oplevert.
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met het stellen van KPI's en welke middelen je daarvoor hanteert. Welke KPI's gebruik jij? Wil je dit delen op mijn blog?