- Back to Home »
- Conversie verhogen, zo doe je dat!
Posted by : Unknown
Thursday, 9 October 2014
Als (startende) ondernemer beschik je waarschijnlijk over een website of ben je wellicht bezig met de ontwikkeling van je website. Je website fungeert in wezen als jouw online visitekaartje.
Je potentiƫle klant krijgt een eerste indruk van jouw business zodra die op je website terecht komt. Maar wanneer jouw site opgeleverd en wel online staat, ben je dan eigenlijk klaar?
Komen de klanten op je afgevlogen sinds dat je site online staat? Geven ze allemaal aan dat ze hun leven lang op jouw product of dienst zaten te wachten? Het antwoord is waarschijnlijk nee...
Komen de klanten op je afgevlogen sinds dat je site online staat? Geven ze allemaal aan dat ze hun leven lang op jouw product of dienst zaten te wachten? Het antwoord is waarschijnlijk nee...
Online conversie verhogen
Wat jij nodig hebt zijn sales om natuurlijk je omzet doelstellingen te realiseren en levensvatbaar te blijven. Maar hoe realiseer je online sales? We hebben het hier dan over klanten die jou niet kennen en via jouw online kanaal (lees: website) met jou in contact komen en over gaan tot aankoop.
Hiervoor zijn er twee stappen essentieel.
1. Traffic
2. Conversie
Traffic
Voor meer tips omtrent traffic verwijs ik je graag door naar SEO Zwolle .
Dit bedrijf houdt zich bezig met het online succesvoller maken van ondernemers door middel van SEO (Search Engine Optimalisation).
Zij stellen je gratis een e-book beschikbaar waarin zij 75 tips geven hoe je je traffic oftewel het aantal bezoekers van je website kan verhogen.
Conversie
In dit blog gaan we verder in op conversie oftewel van een bezoeker een potentiƫle klant maken.
Met als doel je conversiepercentage te verhogen. Meer klanten halen uit je bezoekers. Zoals eerder beschreven is Google Analytics een goede tool om je traffic te meten. Ook voor het meten van je conversie kan je hier terecht.
Ik weet m'n conversie, wat nu?
Laten we even stellen dat je 1000 bezoekers per maand hebt en 1% conversie. Oftewel 10 van je bezoekers gaan over tot aankoop. Naast dat je bezig bent het aantal bezoekers op te krikken wil je je conversie percentage verhogen. Om hier achter te komen moet je weten waarom mensen wel aankopen en vooral ook waarom ze niet aankopen.
Give me the tools!
Hieronder volgen enkele tools die jouw 'conversiekillers' in kaart brengen. Vervolgens is het aan jou deze 'killers' aan te pakken.

Mousetracking
Mousetracking software, de naam zegt het al, volgt de muisbewegingen van website bezoeker. Hierdoor kan je 'conversiekillers' traceren op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, functionaliteit en design. Partijen die deze software leveren zijn o.a.; Clicktale, Mouseflow, Crazy Egg en Clickdensity.
Ik weet m'n conversie, wat nu?
Laten we even stellen dat je 1000 bezoekers per maand hebt en 1% conversie. Oftewel 10 van je bezoekers gaan over tot aankoop. Naast dat je bezig bent het aantal bezoekers op te krikken wil je je conversie percentage verhogen. Om hier achter te komen moet je weten waarom mensen wel aankopen en vooral ook waarom ze niet aankopen.
Give me the tools!
Hieronder volgen enkele tools die jouw 'conversiekillers' in kaart brengen. Vervolgens is het aan jou deze 'killers' aan te pakken.
A/B testing
A/B testing maakt het mogelijk om verschillende (landings)pagina's te testen. Je laat bijvoorbeeld 50% van je bezoekers je originele website pagina zien en de andere 50% een andere pagina. Aan de hand van je sales resultaten kan je zien welke pagina de meeste conversie oplevert. Een aantal partijen die deze software leveren zijn; Visual Website Optimizer, Optimizely, Google Content Experiments en Sitespect.

Mousetracking
Mousetracking software, de naam zegt het al, volgt de muisbewegingen van website bezoeker. Hierdoor kan je 'conversiekillers' traceren op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, functionaliteit en design. Partijen die deze software leveren zijn o.a.; Clicktale, Mouseflow, Crazy Egg en Clickdensity.
Realtime personalisatie
Realtime personalisatie op een website houdt in dat de website er anders uitziet voor verschillende typen bezoekers. Op basis van de bezoeker zijn voorkeuren of interesses past de website zich aan. Zo worden er bijvoorbeeld relevante producten getoond a.d.h.v. de interesses van de bezoeker. Bol.com is een goed voorbeeld van een partij die dit toepast.
Webshop- en productreviews
Voor veel bezoekers om over te gaan tot aankoop zijn webshopreviews van klanten zeer belangrijk. Ze geven vaak de doorslag voor het doen van een aankoop. Partijen die review software leveren zijn o.a.; is Trustpilot,Ekomi, Kieskeurig, Vergelijk, Beslist en Kiyoh. Naast beoordelingen over de ervaringen die mensen met een website hebben, zijn er reviews over de ervaringen van producten die mensen online kochten. Consumenten hechten veel waarde aan de mening van andere consumenten.
Lege winkelwagen mails
Het komt vaak voor dat bezoekers een artikel in het winkelmandje plaatsen, maar halverwege het bestelproces afhaken. Dit kan veel oorzaken hebben, maar het feit blijft dat de bezoeker het product op dat moment niet koopt. Om toch nog een deel van deze bezoekers hun bestelling te laten afronden, kun je gebruik maken van e-mailmarketingsoftware die een abandoned shopping cart mail (ASC mail) ondersteunt. De klant krijgt dan een e-mail met een reminder om alsnog de aankoop te doen.