Posted by : Unknown Friday, 26 September 2014


Succes is een relatief begrip, wanneer ben jij of is jouw organisatie online succesvol? Succes kan je pas definiĆ«ren als je naar je huidige situatie kijkt en vervolgens kijkt waar wil ik naar toe… 

Mocht je nou al inmens succesvol zijn en denken ik heb hier geen tips over nodig laat dan dit blog voor wat het is. Mocht je nou wel heel benieuwd zijn naar hoe jij met je online succes aan de slag kan gaan, lees dan vooral verder!



In de voorgaande weken hebben we het gehad over e-marketing en hoe jij dit kan inzetten voor jouw organisatie of bedrijf. We hebben het gehad over traffic, het aantal bezoekers van je website, en over conversie, de sales die leiden uit deze bezoekers. Oftewel wie en hoeveel van je bezoekers worden klant. Veel mensen, voornamelijk in de sales en marketinghoek, worden enthousiast als ze termen horen als conversie- en sales verhogen. Maar wat zijn deze termen eigenlijk zonder harde cijfers en argumentatie? Lucht!


Doelstellingen

Binnen je organisatie hanteer je waarschijnlijk een strategie. Deze is onder te verdelen in operationele-, tactische- en strategische doelstellingen. Simpel vertaald van korte termijn, naar mid-lange- en lange termijn. Om deze doelstellingen en dus je strategie meetbaar te maken hanteer je KPI’s; Key Performance Indicators.


De AFM (Authoriteit FinanciĆ«le Markten) beschrijft KPI’s als:
Onder KPI’s verstaan we meetmethoden die managementdoelstellingen kwantificeren, zodat de uitvoering van de strategie gemeten kan worden.


Voordelen van KPI’s binnen E-marketing
KPI’s zijn gebaseerd op objectiveerbare data, oftewel harde cijfers. A.d.h.v. bijvoorbeeld je conversiepercentage van je website kan je zien hoe goed je in staat bent van een bezoeker een klant te maken.

Door vervolgens deze data periodiek te vergelijken kan je zien wat de ontwikkelingen zijn van je bedrijf en kan je hier accuraat op inspelen.

0-meting
Dus, hoe maken we het verhogen van jouw conversie en sales tastbaar? Zonder een hoop loze woorden of lucht te verkopen… Zoals de naam van deze blog beaamt, meten is weten.

Jouw startpunt is dan ook om zoveel mogelijke kwantitatieve data te verzamelen omtrent jouw online verkoopkanaal (lees: website, webshop, e.d.). Een hele eenvoudige en gratis tool hiervoor is Google Analytics. Met de hulp van Google Analytics krijg je snel en eenvoudig alle cijfers omtrent jouw online verkoopkanaal in kaart. In het filmpje hiernaast wordt je eenvoudig uitgelegd hoe jij aan de slag kan gaan met Google Analytics.



Ken je die before and after foto’s van mensen die gewicht zijn kwijtgeraakt. Door consistent hun gewicht in de gaten te houden, de juiste voeding en beweging te hanteren hebben ze hun gewenste resultaat behaald. Jij gaat eigenlijk niets anders doen dan dat, enkel dan toegespitst op het online verkoopkanaal van jouw organisatie of bedrijf.



Het formuleren van jouw KPI’s
Waar moet een goede KPI aan voldoen? Hiervoor heb ik vier kenmerken uitgewerkt:
    • Simpel: Eenvoudig en begrijpelijk voor iedereen.
    • Relevant: Richt de KPI’s op jouw onderneming, koppel ze aan je doelstellingen.
    • Tijd: Het aan de slag gaan met KPI’s hoeft geen maanden te duren, je wilt z.s.m. je gegevens kunnen gaan analyseren en je aanpassingen maken.
    • Bruikbaar: Zorg dat de verzamelde data meteen bruikbaar is. Je kan meteen actie ondernemen.
Deze kenmerken zijn te vergelijken met de SMART-methodiek. SMART staat
voor:
  • -       Specifiek
  • -       Meetbaar
  • -       Acceptabel
  • -       Realistisch
  • -       Tijdsgebonden
Voorbeelden
Om je toch op weg te helpen, benoem ik enkele voorbeelden van KPI’s die je kan hanteren. Nogmaals, niet klakkeloos overnemen, zorg dat jouw KPI’s matchen met jouw doelstellingen!
Conversiepercentage
Het conversiepercentage van een gemiddelde website ligt rond de 2%. Ongeacht of je het wel of niet om een webshop gaat is het meten van (micro)conversies essentieel. Ben je bijvoorbeeld niet benieuwd wat die andere 98% op je website uitspookt?
Bekijk conversie niet alleen in percentages, maar bekijk ook de absolute getallen. Dit zorgt voor context en perspectief, het geeft je meer inzicht. Een conversiepercentage van 10% is leuk, maar over hoeveel bezoekers gaat dit? En wat is je (beoogde)omzet?
Bouncepercentage
Wanneer bezoekers op jouw website terecht komen en de pagina weer verlaten, zonder een tweede pagina te bezoeken, ziet Google Analytics dat als een bounce. Het bouncepercentage helpt bij het ontdekken van “slechte” pagina’s en fouten in campagnes. Bijvoorbeeld: een campagne waarbij de verkeerde mensen getarget worden of bezoekers naar irrelevante pagina’s worden gestuurd.
Door middel van A/B testing, waarbij 50% van je bezoekers een andere aangepaste pagina krijgen te zien, kan je achterhalen waar je (hoge) bouncepercentage vandaan komt en de oorzaak vervolgens aanpakken.

Gemiddelde bestelwaarde

De gemiddelde bestelwaarde, voor welk bedrag een klant gemiddeld producten bij je afneemt, geeft inzicht in de effectiviteit van je webpagina’s en je eventuele cross- en upselling methodes (het aanbieden van relevante producten bij aanschaf van een product).

Vergelijk net als bij de andere voorbeelden altijd je voorgaande periode, dit zorgt voor overzicht en inzicht in de ontwikkelingen van je online verkoopkanaal.

Hoe snel gaat jouw website van 
0-100?
Bepaal waar je naar toe wilt, definieer je succes, voer een 0-meting uit, bepaal je KPI’s en behaal je online succes!

Ik ben benieuwd, hoe ziet jouw online succes er uit?










Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Isebrand & Bram over E-Social - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -