- Back to Home »
- Meten is je online succes weten!
Posted by : Unknown
Friday, 26 September 2014
Succes is een relatief begrip, wanneer ben jij of is jouw organisatie online succesvol? Succes kan je pas definiĆ«ren als je naar je huidige situatie kijkt en vervolgens kijkt waar wil ik naar toe…
Mocht je nou al inmens
succesvol zijn en denken ik heb hier geen tips over nodig laat dan dit blog
voor wat het is. Mocht je nou wel heel benieuwd zijn naar hoe jij met je online
succes aan de slag kan gaan, lees dan vooral verder!

Doelstellingen

De AFM (Authoriteit FinanciĆ«le Markten) beschrijft KPI’s als:
Onder
KPI’s verstaan we meetmethoden die managementdoelstellingen kwantificeren,
zodat de uitvoering van de strategie gemeten kan worden.
Voordelen van KPI’s binnen
E-marketing
KPI’s zijn gebaseerd op objectiveerbare data, oftewel harde
cijfers. A.d.h.v. bijvoorbeeld je conversiepercentage van je website kan je
zien hoe goed je in staat bent van een bezoeker een klant te maken.
Door vervolgens deze data periodiek te vergelijken kan je
zien wat de ontwikkelingen zijn van je bedrijf en kan je hier accuraat op
inspelen.
0-meting
Jouw startpunt is dan ook
om zoveel mogelijke kwantitatieve data te verzamelen omtrent jouw online
verkoopkanaal (lees: website, webshop, e.d.). Een hele eenvoudige en gratis
tool hiervoor is Google Analytics. Met de hulp van Google Analytics krijg je
snel en eenvoudig alle cijfers omtrent jouw online verkoopkanaal in kaart. In
het filmpje hiernaast wordt je eenvoudig uitgelegd hoe jij aan de slag kan gaan
met Google Analytics.

Het formuleren van jouw KPI’s
Waar moet een goede KPI
aan voldoen? Hiervoor heb ik vier kenmerken uitgewerkt:
- Simpel: Eenvoudig en begrijpelijk voor iedereen.
- Relevant: Richt de KPI’s op jouw onderneming, koppel ze aan je doelstellingen.
- Tijd: Het aan de slag gaan met KPI’s hoeft geen maanden te duren, je wilt z.s.m. je gegevens kunnen gaan analyseren en je aanpassingen maken.
- Bruikbaar: Zorg dat de verzamelde data meteen bruikbaar is. Je kan meteen actie ondernemen.
voor:
- - Specifiek
- - Meetbaar
- - Acceptabel
- - Realistisch
- - Tijdsgebonden
Voorbeelden
Om je toch op weg te
helpen, benoem ik enkele voorbeelden van KPI’s die je kan hanteren. Nogmaals,
niet klakkeloos overnemen, zorg dat jouw KPI’s matchen met jouw doelstellingen!
Conversiepercentage
Het conversiepercentage van een gemiddelde website ligt rond de
2%. Ongeacht of je het wel of niet om een webshop gaat is het meten van
(micro)conversies essentieel. Ben je bijvoorbeeld niet benieuwd wat die andere
98% op je website uitspookt?
Bekijk conversie niet
alleen in percentages, maar bekijk ook de absolute getallen. Dit zorgt voor context
en perspectief, het geeft je meer inzicht. Een conversiepercentage van 10% is
leuk, maar over hoeveel bezoekers gaat dit? En wat is je (beoogde)omzet?
Bouncepercentage
Wanneer bezoekers op jouw website terecht komen en de pagina weer
verlaten, zonder een tweede pagina te bezoeken, ziet Google Analytics dat als
een bounce. Het bouncepercentage helpt bij het ontdekken van “slechte” pagina’s
en fouten in campagnes. Bijvoorbeeld: een campagne waarbij de verkeerde mensen
getarget worden of bezoekers naar irrelevante pagina’s worden gestuurd.
Door middel van A/B testing, waarbij 50% van je bezoekers een
andere aangepaste pagina krijgen te zien, kan je achterhalen waar je (hoge)
bouncepercentage vandaan komt en de oorzaak vervolgens aanpakken.
Gemiddelde bestelwaarde
De gemiddelde bestelwaarde, voor welk bedrag een klant gemiddeld producten bij je afneemt, geeft inzicht in de effectiviteit van je webpagina’s en je eventuele cross- en upselling methodes (het aanbieden van relevante producten bij aanschaf van een product).
Gemiddelde bestelwaarde
De gemiddelde bestelwaarde, voor welk bedrag een klant gemiddeld producten bij je afneemt, geeft inzicht in de effectiviteit van je webpagina’s en je eventuele cross- en upselling methodes (het aanbieden van relevante producten bij aanschaf van een product).
Vergelijk
net als bij de andere voorbeelden altijd je voorgaande periode, dit zorgt voor
overzicht en inzicht in de ontwikkelingen van je online verkoopkanaal.
Bepaal
waar je naar toe wilt, definieer je succes, voer een 0-meting uit, bepaal je
KPI’s en behaal je online succes!
Ik
ben benieuwd, hoe ziet jouw online succes er uit?